Chang in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marrit Rekers - WaarBenJij.nu Chang in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marrit Rekers - WaarBenJij.nu

Chang in Chiang Mai

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

29 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Na even te zijn bijgekomen in het zwembad vroegen we de weg naar de shoppingmall van Chiang Mai. Deze bleek op loopafstand en met goede moed stapten we flink door met het zweet gutsend over onze ruggen. Na een tijdje kwamen we langs een vegetarisch lunchcafé Khun Churn. Hier konden we onze buikjes rond eten van een gigantisch buffet vol Thaise én vegetarische lekkernijen.

We vervolgden onze weg en kwamen aan bij het shoppingcentre van het vliegveld. De mevrouw van het hotel had ons blijkbaar niet goed begrepen, want wij wilden naar het Central Festival Centre dat totáál de andere kant op bleek te zijn!! We namen een taxi en kwamen zo alsnog waar we wilden zijn. Central Festival was weer een van de luxueuze onderdelen van Thailand. Mama kocht er een nieuwe zonnebril, ik een luchtig bloemenjurkjesjuf en we dronken er frappucino van de Starbucks.

Terug in het hotel waren we erg moe van de treinreis die we hadden gehad en gingen we na een aantal potjes Yathzee lekker slapen.

De volgende ochtend werden we om half 9 opgehaald voor onze Mahouttraining: een dag met de Chang. Chang is het Thaise woord voor olifant en daar gingen we vandaag dus naartoe.
Met een open jeepachtige auto reden we, samen met 6 Engelse meisjes, naar de middle of nowhere. Na een uur kwamen we aan bij het kamp van de Mahouts, de olifantentrainers.
Eerst mochten we kennismaken met de olifanten door ze bamboe te voeren. Vervolgens leerden we hoe we op en van de olifant konden komen. Hierbij moest je 'Yoo-Khaa' zeggen om de olifant zijn poot te laten optillen. Nu kon je je voet op zijn poot zetten en met je hand zijn oor vasthouden.
'Sung' betekent 'hoger' en als je dat zei dan tilde de olifant je op zijn poot omhoog zodat je op zijn rug kon klimmen. Nu moest je helemaal naarvoren schuiven en je onderbenen achter zijn oren leggen.
Als je weer van de olifant af wilde moest je je benen aan de voorkant tussen zijn oren recht vooruit steken. Met een ander Thais woord dat ik nu al ben vergeten liet de olifant zijn kop zakken en kon je via de slurf naar beneden glijden.
Toen iedereen dat geprobeerd had leerden we nog wat andere olifantentaal waarmee we de olifant konden besturen. Dit mochten we even uitproberen.
Daarna gingen we lunchen.

Na de lunch gingen we in tweetallen een stuk rijden op de olifant. Ik zat voorop en Pien achter me. In het begin was het erg wiebelig, maar later voelden we ons steeds meer op ons gemak! We vonden het heel gaaf dat we écht op de olifant mochten rijden in plaats van op zo'n bankje op een olifant. Aan het einde van het ritje gingen we met de olifant de rivier in. Hier moest de olifant gaan liggen zodat wij konden afstappen en wasten we de olifant. Het enorme dier was op dat moment helemaal niet meer bedreigend!!
Nadat we de modder van ons afgedoucht hadden kregen we ons Mahoutdiploma! Geslaagd!

's Avonds aten we bij een restaurantje tegenover het hotel. Daarna gingen we naar de Nightmarket in het centrum. Pien leerde er al snel hoe je kunt afdingen en zo kochten we allerlei snuisterijen voor een prikkie.

Op zaterdag wandelden we door het centrum van Chiang Mai. Hier vonden we de tempels zoals we ze ons hadden voorgesteld. In een tempel vroegen de monniken om bij hen te komen zitten en mochten we hen vanalles vragen over hun bestaan als Monnik. Bij de lunch dronken we gigantische smoothies.
Om 17 uur moesten we terug zijn in ons hotel voor een twee uur durende massage. Een combinatie tussen Thaise- en oliemassage. De Thaise massage schijnt in het noorden van Thailand veel zachter te zijn dan in het zuiden en dat verschil kon je goed merken. Helemaal ontspannen aten we in het restaurant, speelden de rest van de avond Yathzee en doken onze bedjes in.

Op zondag zagen we dan eindelijk de familie van Sam! Een jongen die Pien kende van school en die we telkens nét misliepen op onze reis. Zij kwamen net aan in Chiang Mai en vlak voordat wij vertrokken dronken we thee bij een Engels lunchcafeetje om de hoek. Hierna moesten wij naar het vliegveld voor onze tocht naar het zuiden. Op het vliegveld ontmoetten we de mensen waarmee we ook de olifantendag hadden meegemaakt. Een leuk gezin met drie kinderen waarvan de jongste een oneindige voorraad gespreksstof lijkt te hebben: Philipien. Zij beloofde ons om in het vliegtuig loombandjes voor ons te maken en die bood ze ons dan ook vol trots aan toen we waren geland. Doriene, Rienout, Nouska, Mats en Philipien blijven voorlopig nog even bij ons in de buurt, ook zij gaan naar de jungle. Gezellig :-)

Ons vliegtuig vertrok om 14.35 uur vanuit Chiang Mai en landde om 15.50 uur in Bangkok. Daar moesten we meteen door met de taxi naar het treinstation. We hadden even tijd om wat te eten en boodschappen te doen, want om half 8 vertrok onze nachttrein naar Surat Thani. De nachttrein was ditkeer soberder en er was een groep Nederlanders (!!!) die zich misdroegen door veel lawaai te maken en sterke drank te nuttigen tijdens de reis. Gelukkig werd die drank na een tijdje ingenomen.

's Ochtends zagen we uit het raampje van de trein alleen maar jungle. Grote bomen, moerasachtige ondergronden, huisjes op palen in het water...

Op het station werden we opgehaald door onze gids voor de komende dagen. We moesten nog even rijden met een busje en daarna namen we weer spullen mee op de boot voor 1 overnachting op drijvende huisjes in Racha Praba Lake. De boot ging super snel over het helderblauwe water en links en rechts zagen we Expeditie Robinson-achtige taferelen. Nu zijn we op de drijvende huisjes. We hebben gezwommen in het meer, geluncht en gaan zometeen wandelen en bamboeraften naar een verborgen grot... We beleven grootse avonturen!!

Hopelijk kan ik dit verhaal snel uploaden, maar waarschijnlijk laat de Wi-Fi nog even op zich wachten.

Morgen en overmogen boomhutten in de jungle.

Tot daarna!!

Marrit

Jungletocht naar de verborgen grot:

Om 3 uur vertrokken we met de boot naar een ander deel van het meer. Vanuit daar wandelden we door de ECHTE jungle! Wat een ervaring!! Tussen de lianen , bamboe en woudreuzen door zagen we een kameleon, een leguaan, enorme spinnen waaronder een tarantula, giga duizendpoten, mega harige rupsen, een vliegende hagedis en apen. Toen we bij een ander deel van het water kwamen gingen we met een bamboevlot naar de overkant en klommen we stijl omhoog naar de ingang van de grot. De grot was haast betoverend mooi. Met onze hoofdlampjes zagen we alle glinsterende stalagmieten en stalactieten. De grot wordt Coral Cave genoemd en dat is een erg toepasselijke naam gezien alle koraalvormige gesteenten. Toen we een moment allemaal onze hoofdlampjes uit deden was het helemaal donker. Zó donker dat je ogen er niet aan kunnen wennen. Een soort muZieum ervaring.

Na de grot gingen we weer via het bamboevlot, door de jungle, met de boot terug naar onze huisjes. We namen een verfrissende duik in het meer en kregen daarna een avondmaal voorgeschoteld. De tafel stond weer vol met schaaltjes gevuld met Thaise gerechten. Ook was er ditkeer vis, net gevangen in het meer!
Ananas en watermeloen hoort hier trouwens standaard op tafel net als de rijst die constant wordt aangevuld.

Morgen gaan we om 7 uur een boottocht maken... Slaap lekker!

• 30 Juli 2014 - 12:50

Jade:

Avonturiers! Ik vind jullie mega stoer, zo onbekend met alles en maar gewoon doen! Het linkt namelijk best een beetje eng zo midden in de jungle.....

Geniet van de schoonheid,

Knuffels

• 04 Augustus 2014 - 22:55

Betsie:

ha mooie lieve stoere meiden met mooie stoere verhalen. Ik ben er lekker ff voor gaan zitten met de laptop op de bank in de tuin en met zoemende muggen om mijn oren waande ik mij even bij jullie. Ben benieuwd naar het laatste deel en straks de foto's nog! Fijne laatste dagen en goeie reis. liefs B